close

undefined

Never Catch Me 這首歌出自於Flying Lotus的專輯 《You're Dead!》,這張專輯的主題是「死亡」,實在是很新鮮的點子。

這首與Kendrick Lamar合作,探討生與死究竟是什麼,人往往恐懼死亡,但是不跳脫框架、踏不出自己的思維的人才是真正的死了。人的靈魂可以超越肉體的限制、超越肉體的死亡,當你的靈魂得以傳承下去,就沒有任何事物可以束縛你了。 務必欣賞MV,非常棒的意境。


 

Never Catch Me

無法束縛我

 

I can see the darkness in me and it's quite amazing

我看得見自己的黑暗面 這相當不可思議

Life and death is no mystery and I wanna taste it

生與死對我不是個謎 我想體驗看看

Step inside of my mind and you'll find curiosity, animosity

一探我的思緒你會看到好奇心、仇恨

High philosophy, hyper prophesied meditation

我的哲學觀、超越預言的冥思

Reminisce on my wonder years and I wonder here

回想我非凡的歲月而我現在抱持懷疑

Sentiments of my words ain't been so sincere

我並沒有真誠面對自己的情緒

The sentiment of my nerves that I just persevere

我只是固守著自己緊繃的神經

The big thought of fallin' off disappeared to my fate

從寶座跌落的想法已經消失無蹤

They say that Heaven's real

人們說天堂是存在的

Analyze my demise, I say I'm super anxious

細想死亡一事 我對此感到不安

Recognize I deprive this feeling and then I embrace it

然而我意識到自己不再恐懼 我接納了這樣的情緒

Vandalizing these walls only if they could talk

如果這些牆會說話 我就會毀了它們(註1)

Conversations won't contemplate to my dark thoughts

我的言語也看不穿我黑暗的思緒

Lookin' down on my soul now, tell me I'm in control now

審視我的靈魂 告訴我我能掌控一切

Tell me I can live long and I can live wrong and I can live right

告訴我我可以活得長久、我會犯錯、也能活得正直

And I can sing song and I can unite the you that I love

我可以歌唱 我可以結合我所愛的你、

You that I like, look at my life and tell me I fight

我喜歡的你 審視我的人生並告訴我我在奮鬥

This that final destination, this that find some information

這是最後終點 我尋覓許多信息

This that find some inspiration, this that crack, the installation

我尋覓著靈感 像毒品一樣突破一切限制(註2)

This that quantum jump and that fist pump and that bomb detonation

這是個極大的突破 像握拳慶賀 像炸彈轟炸

Please don't bomb my nation, embalming fluid waiting

別傷害我的國家 不然等著你的就是防腐液(註3)

I got mind control when I'm here, you gon' hate me when I'm gone

在這裡人們的心智都在我掌控中 你們不會願意接受我離開

Ain't no blood pumpin' no fear, I got hope inside of my bones

我的血液中沒有恐懼 我的骨子裡充滿希望

This that life beyond your own life, this ain't physical for mankind

這已經超脫你的生命 無關乎人類肉體的生死

This that out-of-body experience, no coincidence you been died

這是靈魂脫離肉體的經歷 你的死亡不是個巧合

Bitch, you're dead!

婊子 你死了!

[Break: Thundercat]

 

[Hook: Kendrick Lamar]

Say you will never ever catch me, no, no, no

你再也無法束縛我了

Say you will never ever catch me, no, no, no

你再也無法束縛我了

Say you will never ever catch me, no, no, no

你再也無法束縛我了

Say you will never ever catch me, no, no, no

你再也無法束縛我了

Say you will never ever catch me

你再也無法束縛我了

Say you will never ever catch me

你再也無法束縛我了

Say you will never ever

你再也無法

 


 

註1)if these walls could talk

如果牆會說話的話,人們在房子、房間裡做的事、藏的秘密都可能被這些牆洩漏。很多用法是有人想知道別人的秘密,感嘆說”If these walls could talk…”希望這些牆告訴我秘密。

P.S.在Kendrick的專輯To Pimp A Butterfly中的歌曲These Walls也是由這句話開頭。(感謝David的提醒^_^)

註2) this that crack, the installation

Crack是古柯鹼,中文也有稱快克。在這邊連著下一句也可以是crack the installation,破解安裝的意思。Kendrick形容音樂就是他的興奮劑。

註3) embalming fluid waiting

embalming fluid是防腐液,可用來保存屍體。防腐液在等著你,換句話說就是「你的死期將近」。


 

MV中的兩個小孩離開棺材、離開人們悲傷落淚的告別式,他們反而是雀躍的跳著舞、奔向自由,或許影片要表達的是,死亡是一種靈魂的解脫,在世的人無法理解,我們看到人的肉體失去生命便感到悲傷,但也許對脫離肉身的靈魂來說,一切只是開始。

 

本篇是想推薦好歌給大家,翻譯部分為練習,如有錯誤之處還請各位不吝指正與提供建議,謝謝。

 

arrow
arrow

    eclipse 發表在 痞客邦 留言(2) 人氣()